Olukorrast mantlirindel

Esimene nädalavahetus: 23. august

Vaatasin pool pühapäeva “Louie‘t” ja võtsin lõiget. Tükke oli nii palju, et aega läks ikka omajagu. Ma olen vist üleüldse lõike võtmises väga aeglane, sest ma ei saa kunagi tagantjärele aru, kuidas see nii kaua aega saab võtta.

Teine nädalavahetus: 28.–30. august

Asusin võetud lõiget muutma. Põhiliselt seisnes see kere lühendamises ja varrukate pikendamises (originaalis on varrukad sellised 7/8 pikkuses). Lähtusin ühe oma olemasoleva mantli mõõtudest. Tegin esimese muslini ja lasin endast pilti teha.

Naljakad õlad

Paras telk
Tasakaalust väljas

Pildid saatsin Maimule, kellelt sain tagasisidet (temata ma seda mantlit ei õmbleks, ausalt). Minu kahtlused osutusid põhjendatuks:

  • pidin varrukaid veel pikemaks tegema;
  • nihutama taskute asukohta;
  • õlgadest veidi kokku võtma;
  • viima esipoole ja tagumise poole tasakaalu, sest seljaosa oli pikem kui esiosa.

Ei suutnud terve nädala end kokku võtta, et sellega tegeleda, kuna mõtted ja teod oli seotud Uue Maailma Festivaliga.

Kolmas nädalavahetus: 4.–6. september

Reede õhtul (ehk loetud tunnid enne Uue Maailma festivali) mõtlesin lõõgastuda ja niisama vahtida, aga milleks niisama vahtida, kui millegi tegemine on palju mõnusam!? Mantliga ei suutnud ma siiski tegeleda, mistõttu võtsin mullusuvisest Käsitööst ühe Anu trikotaažkleidi lõige ja sudisin kahe ja poole tunniga omale ühe kleidi kokku. Sellest kleidist aga teinekord. Festivali ajal küsis vähemalt kaks inimest mult, kuidas mantli õmblemine läheb. Eriti lahe, et üht neist ma ei tundnudki. See tekitas tunde, et peaks ikka tegelema sellega. Pärast festivali ja enne reisi pühendasin pool pühapäeva mantlile. Ärkasin hommikul äratuskella peale, et muslin ümber teha. Mõeldud-tehtud. Jalutasin siis korra õues, sain märjaks, sõin burksi ja läksin siis ämma-äia parasjagu tühja korterisse, mille põrandale oma mantliriie laiali laotada. Kodus pole mul selleks lihtsalt ruumi ja kuna oli teada, et vaja on ju ruute kokku ajada, tundus võimalikult suur põrandapind hea mõte. Pealegi oli mul vaja, et Juta mind ei segaks.

Enne pidin vaid nuputama, kuidas mantli esi- ja seljaosa tasakaalu viia. Liivia Kivilo õmblemise õpikus oli juttu seeliku tasakaalustamisest ja ma olin juba nii väsinud, et ei saanud üldse aru, mida ma tegema pean, kui vööjoonel õmblust pole. Mõtlesin siis, et proovin muslinil, kuidas on, kui imiteerida nõgusselja jaoks kohandamist. See töötas ja jumal tänatud, et töötas, sest olin juba õige virilaks muutumas. Meenusid võikad stseenid algklasside tööõpetuse tundidest, kui kodutööna tuli teha mingit kliistri ja ajalehe lögast koosnevat inglikest ja kell oli juba palju ja ma ei jaksanud ega osanud ja nutt tuli peale (no mul on eluaeg muidugi nutt pea kõige peale tulnud). Õnneks siis seekord pillima ei hakanud, mõtlesin kõik välja ja asusin riidest välja lõikama. Ougaad. Oma viis tundi lõikasin ja mis oli tulemus? Ruudulised varrukad, esiosa ja seljaosa. Kõik. Ei mingit kraed ega muud säärast. Voodrist ja vatiinist rääkimata. Ei jaksanud lihtsalt. Ma ei saa tagantjärele aru, kuidas on võimalik nii kaua midagi teha, aga kuidagi ikka oli. Õnneks lohutas mind rahuldus, mis mind valdas, kui täiuslikult kokkujooksvat ruudumustrit vaatasin.

Muudatused, mis ma siis lõpuks tegin:

  • Kereosa tegin lühemaks 8,5+ cm
  • Liigutasin taskud 1 cm ülespoole
  • Varrukad tegin pikemaks 3,8+2,5 cm jagu
  • Õlaõmblustes võtsin raglaanvarrukaid kokku 1 cm jagu.
  • Seljast võtsin välja kiilu, mis selja keskel oli 1 cm laiune ja mis küljeõmbluseni jõudes oli 0 cm.

No ja siis läksin ma reisile, kust alles eile naasin. Nüüd peaks nobedasti mantliga edasi tegelema, sest muidu jõuab enne talvemantli hooaeg kätte. Ajaga läheb aga kitsamaks kui kunagi varem, sest ma otsustasin ülikooli minna ja järgmisel reedel on mul esimene koolipäev IT süsteemide arenduse erialal. Mõelda vaid, minust võibki saada programmeerija! Väike samm inimkonna jaoks, aga suur samm minu jaoks!

12 thoughts on “Olukorrast mantlirindel

    1. No siis tahaks juba kindlasti mantlit kanda… Õnneks muidugi saab sedasorti palitut ka kevadtalvel kanda, nii et kui tänavu kandmisperiood lühikeseks jääb, ei tähenda see, et pean järgmist sügist ootama.

      Like

  1. Ma teeks varrukad otstest tiba kitsamad ka, vbl isegi kogu pikkuses. Su käsi tundub praegu nii tilluke seal avaras varrukasuus, kuhu talvel veel lund sedasi sealt torust sisse tuiskama hakkab… muidugi peab arvestama, et sinna mantli alla ka midagi mahuks, seega täpsustused teha põhikangaga pigem.
    Kokkusuditud kleiti vaataks muidugi ka ;)
    Pikka meelt ja tugevaid masinanõelu ja muudkui pressi, pressi, pressi…iga õmbluse järel peaaegu :)

    Like

    1. Aitäh nõu eest :) Otstest peaks vist kitsamaks tegema jah, aga vaatan seda pärast esimest proovi. Ma pabistan, et kui vatiin ja vooder lisaks vahele tulevad, näen välja, nagu käte ümber oleks poroloon. Aga ehk nii hull ikka pole, sest kui paks see õhuke vatiin ikka on…

      Like

  2. Maris T

    Tore kuulda, et Sul mantli õmblemine siiski edeneb! Sinu blogis oli nii kaua vaikus, et ma muutusin juba murelikuks. Et võib-olla sa sattusid raskustesse ja lõpuks lõid käega nii mantlile kui õmblemisele üldse. Hea, et see siiski nii ei olnud!

    Like

  3. Mari

    Nii tore jälle sinust kuulda. Mul võtab ka lõigeta ajamine kõigepealt kilele ja siis kangale v’ga palju aega. Alati. Eks muidugi selle pärast ka, et mul tavaliselt sel ajal ka telekas käib. Ja ma jään sageli seda vaatama. Aga ega ilma telekata see mul väga kiirest ei käi. Üldse olen väga-väga aeglane õmbleja. “Poole päevaga kleit valmis” on minu puhul võimatu. Ja neid proovi-mantleid-kleite minu iseloom kahjuks üldse ei kannata. Aga tahtsin küsida, et sa oled sageli maininud oma nõgusat selga ja praegugi tegid vastavaid parandusi. Oskad anda näpunäiteid, kust selliseid asju uurida saab.

    Like

    1. Nii tore ikka, et kellelgi teisel peale mu enda on ka tore, et ma kirjutan!
      Muide, mis puudutab konkreetselt nõgusat selga, siis tegelikult võib-olla mul polegi mitte niivõrd nõgus selg, kuivõrd teised kehalised hälbed, mis umbes samamoodi väljenduvad: lühike kere, üle keskmise büst ja suur tagumik (sellest on nt siin juttu: http://byhandlondon.com/blogs/sew-alongs/16990652-kim-dress-sewalong-alterations-swayback-adjustment). Selliseid asju uurin ma tavaliselt kas oma õmblemisraamatutest, kust on pildi järgi lihtne viga üles leida ja sellele nimi anda (ja siis seda guugeldada), või lihtsalt guugeldades (a la “gaping armhole sewing adjustment”, “excess fabric in back sewing adjustment” jms). Guugeldades on minu jaoks alati hea märk, kui leian mõne õpetuse Colette Patternsi või nende sewalongide lehelt või siis näiteks Sewaholicu blogist. Neid olen ma aja jooksul usaldama hakanud. Loodan, et see vastab su küsimusele, aga kui tahad veel täpsemalt teada, küsi aga!

      Like

Ütle sõna sekka!

