Praktilistest ja paprikastest asjadest

Ma olen ülikehv praktiliste tekstiilide kokkuõmbleja. Esiteks ma ei viitsi, teiseks mind ei huvita, kolmandaks ei hiilga ma täpsusega. Tundub veider, aga kui vaadata neid paari padjapüüri ja üht pajalappi, mille ma õmmelnud olen, ei söandaks ma küll pakkuda, et nende õmbleja kleidi suudab kokku õmmelda. Paradoksaalne! Aga nagu öeldud, õnneks mind kodukaunistmine ei huvita, nii et mis seal ikka.

Aga vaat, üks õhtu õmblesin siin omale ühe väikse sangadega käki. Olen üks neist, kes iga päev oma toidumoona lõunaks tööle kaasa võtab. On lihtsalt selline harjumus. Nagunii on igal õhtul vaja süüa teha, nii et miks mitte osa kaasa võtta. Vähemalt on see minu loogika. Küll aga on ilmnenud, et kõik inimesed ei tee õhtuti süüa. Tekib küsimus, mida nad siis söövad. Sellest ma polegi päriselt aru saanud. Olgu, kuidas on, igal hommikul lähen oma karbikesega tööle. Seni olen selle tavaliselt kilekotti pistnud, sest miniatuursesse käekotti iga karp ei mahu. Paraku ei ole kilekott just kõige veetlevam aksessuaar. Mis seal salata, tegelikult on kilekotid lausa koledad. Lõpuks otsustasin õmmelda esteetiliselt talutavama kotikese, millega oma sööki transportida. Ostsin isegi spetsiaalselt uue kandilise karbi, mis hästi kotti sobiks, sest enamus karpe oli mul liiga suure põhjapindalaga või ümmargused ja nendele sobivat kotti ma teha ei tahtnud.

Karp oli mõõtmetega 8*12*9 cm või midagi sellist. Lõikasin kahest erinevast kangast mõlemast kaks tükki suurusega 24*20 cm. Õmblesin selle õpetuse järgi, kuigi see on vist nii lihtne kott, et juhendi lugemise asemel võiks piisata lihtsalt pildi vaatamisest. Algselt pidin tegema ka kahest kangast sangad, aga see läks ruttu pekki, sest triibuline venis veidi ja must ei veninud üldse ning seepärast kiskus kõik kiiva. Käib kah. Igatahes on kott ümberpööratav, mis on minu jaoks päris kõva sõna arvestades mu kesiseid tarbetekstiilide õmblemise kogemusi.

Kuna muidu oleks tänane postitus üsna jama, panen siia karbis oleva supi retsepti. See on meie kodune interpretatsioon teravast ja paprikasest ungari kalasupist. Seda suppi ma toidusnoobidele ei soovita, sest puljongikeetmise asemel lähevad siia kuubikud ja karpkala asemel üsna suvaline külmutatud valge kala filee (muide, üks külmutatud kala on üsna jubeda maitsega, aga ma enam ei mäleta, milline (äkki heik?)). Supi tähtsaim komponent on hoopis paprika. Vaja on nii magusat kui ka teravat paprikapulbrit. Magusat saab tavalistest poodidest, aga teravat vist Piprapoest, mujal pole ma seda Eestis kohanud, kuigi tõele au andes pole ka eriti otsinud. Meie paprikatoodete varude eest hoolitsevad aga sealsed diilerid, kes meile vahel kilekotiga erinevaid pulbreid ja möginaid toovad, samuti üritan ma ise ikka kord aastas Ungaris käia ja siis ka paprikakraami kaasa tuua. Võibolla võiks terava paprikapulbri asemel ka tšillit kasutada, kuigi ma ei ole seda ise proovinud.

Üks laar paprikakraami eelmisest aastast. Guljašikreem, pörköltikreem ja terav paprikamögin Erős Pista.

Kodustatud ungari kalasupp (4-5-le sööjale)

1 sibul
3 tl magusat paprikapulbrit
½-1 tl teravat paprikapulbrit
1 pakk külmutatud merluusifileed
4 kartulit
2 paprikat
2 kuubikut kalapuljongit
2 liitrit vett

  1. Haki sibul, hauta õlis pehmeks.
  2. Lisa paprikapulbrid ja kuubikustatud kartul.
  3. Kalla peale vesi ja pista sisse puljongikuubikud.
  4. Keeda, kuni kartul on peaaegu valmis.
  5. Lisa umbes 2*2 cm tükkideks lõigatud kala ja suhu mahtuvateks tükkideks lõigatud paprika. Lase paar minutit keeda. Maitse, kas on veel puljongit või teravat paprikat vaja lisada.
  6. Supp on valmis!

Valmis supile lisa võimalusel noaotsaga Erős Pistat. Kõrvale söö saia. Egészségükre!

Erős Pitsa, terav paprika, magus paprika. Nom!
Suppi läinud tooted. Nom!

9 thoughts on “Praktilistest ja paprikastest asjadest

  1. Maimu

    Kotike ei käi pealt kinni? Mis siis saab kui keegi su suppi tahab sisse vehkida??? JÄÄD TÜHJA KÕHUGA?!?! see oleks kurb.

    Kes tahab see ka suudab!

    PS kas suppi kõlbab ka ilma kalata teha?

    Like

    1. Jah, see supist ilma jäämise oht on täiesti reaalne. Aga ma mõtlesin, et kui ma seda kotikest tahan aeg-ajalt teistpidi pöörata, siis mismoodi ma sinna näiteks truki paneksin, kui ma ei tahaks, et see välja paistab. Tegelt nüüd kirjutamise ajal tekkis mul mõte, kuidas see probleem lahendada, aga ma ei viitsi, sest suva.
      Suppi ilma kalata… hm. Ma ei ole proovinud, aga ma arvan, et sobiks ikka. Muidugi siis tasub kartulit ja paprikat rohkem panna, muidu jääb veidi hõredaks. Võibolla võiks ka porgandit panna ja äkki lausa klimpe? Klimbid käivad tihti ungari toitudeks, miks mitte selleski.

      Like

    2. Enne vastates mõtlesin, et kalata tahad teha selleks, et oleks vege toit, aga nüüd mõtlesin, et kui lihtsalt kala ei taha süüa, siis pane lihapuljong ja lihakäntsakas, siis on sisuliselt nagu guljašš.

      Like

      1. Maimu

        Ei ma vege toidust väga hooli nagu ka kalast. Huvitav mis siis saaks kui kala asendada kanaga? Mhmmm

        Tegelikult ma nii sama norisin et kott ei käi pealt kinni :) ei peagi käima.

        Like

  2. Hah, ma olen täpselt samasugune, kes neid kodukaunistamise nipsasjakesi õmmelda ei viitsi :D Millegipärast aga kogu suguselts näib arvavat, et õmmelda tuleks ju ikka kardinaid ja padjakatteid ja taskurätikuid, suva need riided ja siis ma ikka aeg-ajalt pean ka neid töid ette võtma. Kott on äge, aga kalast mitte just suurt lugu pidava inimesena ma suppi proovimise jätan seekord vahele :)

    Like

    1. Vahel tundub mulle, et riiete õmblemine on nagu teine käsitööliik või mingi täiesti teine žanr kui nende “kodukaunsitamise nipsasjakeste” õmblemine. Ma ei oska muudmoodi seletada, miks mulle üht nii väga teha meeldib ja teine ülim tüütus ja igavus tundub :P

      Like

      1. Ma ise olen jõudnud sellele arvamusele, et see nipsasjakeste nokitsemine on rohkem nende rida, kellele nii meeletult meeldib käsitöö kui protsess, mina aga olen see, kellele meeldib käsitöö, sest mulle meeldib see tulemus, mis sealt välja tuleb, ega ma ju iseenesest ei naudi seda kui seitse korda mingit asja selga passitama, üles harutama, kinni traageldama ja uuesti õmblema pean, aga ma tahan omale just täpselt sellist asja ja siis pole väga muud varianti :D Selliste kodukaunistustekstiilide osas olen ma aga absoluutselt vähenõudlik – ei märka ma neid teistel külas käies, ei saa ma aru, miks ühed kardinad kedagi ohhetama ja ahhetama panevad, teised aga mitte (okei, kui omale kardinaid valin eks ma siis olen ka ikka tähenärija, aga mõtlen lihtsalt seda, et tegelikult ma selliseid asju eriti tähele ei pane, samas seljariided jäävad ju ikka silma).

        Like

  3. sb

    “Küll aga on ilmnenud, et kõik inimesed ei tee õhtuti süüa. Tekib küsimus, mida nad siis söövad. Sellest ma polegi päriselt aru saanud.”

    Päriselt ei saa aru või tegemist on teadliku liialdusega? Minu meelest on tänapäeval ise söögi tegemine pigem sündmus omaette kui vastupidi.

    Õhtu + järgmise lõuna combo kõlab iseenesest mõistlikult ja ma polegi selle peale tulnud, aga tjah, mitte igaühel pole sellist rutiini soodustav töögraafik :).

    Like

    1. See ei olnud liialdusena mõeldud. Aga sellist üldistust tehes võibolla diskrimineerisin tõesti neid, kelle tööpäev ei ole iga päev 9-17. Küll aga jääb küsimus: mida söövad inimesed, kes ei tee ise süüa. Iga päev ju väljas söömas ei käi? Või käiakse? Või süüakse iga päev valmistoitu? Minu meelest ammendab selle maitse end üsna ruttu. Aga ma ei taha patroniseerida, veel vähem näpuga vibutada, sest söögitegemine on mu endagi elus alles viimase viie aasta nähtus. Kuidas ma enne seda elus püsisin, hästi enam ei mäletagi. Lihtsalt tundub, et kui soovida süüa maitsvaid asju, kulutada sellele võrdlemisi vähe aega ja raha, siis on ise söögi tegemine kõige lihtsam variant…

      Like

Ütle sõna sekka!

