Emadepäeva puhul õmblejast vanaemast

Vanaema Erna

Juhtumisi langesid kokku emadepäev ja asjaolu, et suutsin end lõpuks kokku võtta ning üles pildistada mõned vanad fotod. millel on muuhulgas kujutatud rõivaid, mille õmbles minu vanaema, mu emaema Erna ehk minu jaoks Torila vanaema. (Kui oleksin skannimise võimalust ootama jäänud, poleks need pildid siia niipea jõudnud, seetõttu eelistasin kehvemat kvaliteeti piltide avaldamata jätmisele.) Aga miks ma seda üldse tegin? Nimelt. Mullu suvel lugesin artiklikogumikku “The Culture of Sewing“, mis oli keskendunud õmblemise argisele küljele. Jäin oma vanaemale mõtlema. Ta suri 1998. aastal, kui tema oli 75- ja mina 12-aastane. Ega ma lapsena muidugi ei õmmelnud, aga ma olen alati teadnud, et vanaema õmblemises kõva käsi oli. Kahjuks on mul põhjust ja huvi selle üle reflekteerida alles nüüd, kui teda enam ei ole. Mõtlesin, et võiks mingil moel jäädvustada mälestust vanaemast ja tema õmblemistest. Suuline ajalugu tundub sageli liiga tühine ja enesestmõistetav, kuniks enam ei mäletata ja siis pole enam midagi teha. Päris uurimustööni ma just ei jõudnud, aga tahtsin siia kirja panna need mõnedki seigad, mille emalt teada sain.

Torila vanaema isa oli Eduard S., Punikvere külarätsep. Eduardil oli neli last, kellest kolm – Erna, Evald ja Heino – teda õmblemistöödel aitasid. Evaldist ja Heinost said pärast rätsepad, Ernast küll mitte, aga ta õmbles sellegipoolest. Evald õmbles meeste ülikondi, kasukaid, mantleid ja muud sellist. Heino läks millalgi Valka elama ja töötas seal kusagil tehases õmblejana. Evald ja Heino töötasid millalgi ka Kallastel teeninduskombinaadis, kus õmblejad tellimustöid tegid. Ema arvas, et vanaema võis sealt lõikeid saada, näiteks ülikondade omi, sest Nõukogude Naisest lõikeid võtmas ta vanaema küll ei mäleta.

Minu vanaema nadu ehk meheõde Lilli asus peale sõda elama USAsse. Sealt sai siis ENSVsse igasuguseid pakke saadetud. 1960-70ndatel polnud siin kangaste valik kiita. Appi tõttas tädi Lilli, kes saatis pakke, milles oli kõik mingi konkreetse rõivaeseme õmblemiseks, näiteks mantliriie, voodririie, nööbid ja muu vajalik.

Ema sõnul tingis kangaste defitsiit juba tollal taaskasutamisharrastuse. Kui aeg-ajalt möödunud hooaja kaupade soodusmüük oli, ostis vanaema kvaliteetsest kangast rõivaid ja tegi need ümber. Lastele polevat see refashion värk eriti meeldinud.

Ema mäletamist mööda ei kasutanud vanaema üldse lõikeid (erandiks olid vist vaid püksid). Lapsed kirjeldasid talle, mida nad tahavad ja siis vanaema muudkui joonistas ning seejärel õmbles valmis. Õieti meeldis talle suisa maalida, joonistas veel kleitidele käed ja pead külge ja mis kõik. Ainult et lapsed muutusid kärsituks, sest mis neist kätest, ikka kleit on oluline.

Vanaema õmbles ka teistele peale oma pere liikmete. Otseselt välja ta seda just ei reklaaminud, aga kui keegi hädas oli, siis aitas. Ema meenutas, kuidas millalgi 1970ndate lõpus oli Alatskivil pioneerilaager ning sealt käidi palumas, et vanaema neile 30 voodilina õmbleks. Vanaema punnis vastu, aga lõpuks jäi nõusse.

Vanaema lastele just õmblemist ei õpetanud, aga ometi on mu emagi üsna nobedate näppudega. Mulle on tundunud, et ta ei pane võib-olla tähelegi, et ta üsna sageli ikka midagi õmbleb ja teeb seda vägagi hästi. Kahjuks ei saa ma jutustada päris sellist kaunist lugu, kuidas vanavanaisa oma tütart õpetas, tema omakorda oma tütart ja siis tema omakorda mind. Aga siiski. On mingi järjepidevus ja see on tore.

Vanaemast veel nii palju, et tal oli seitse last kantseldada ning kolm korda päevas kolhoosis lüpsitööl käia. Otsa veel harilikud kodused talitused, mida maal teha tuli. Kuidas ta seda kõike jõudis, ma ei tea. Vahel vist muidugi ei jõudnud ka, emal on mälestuspilte õmblusmasina taha magama jäänud vanaemast.

Nüüd aga mõned pildid vanaema (ja üks ka mu ema) õmmeldustest. Ega see vanade piltide pildistamine just detailirohkust ei paku, aga kena vaadata ikka. Minu jaoks oli põhiline see, et kui pilte sirvisin, siis oli igal teisel fotol kellelgi midagi vanaema õmmeldut seljas. Lahe!

Mu isa ja ema pulmapilt, vanaema õmbles kleidi, isa ülikond Teenindustmajast või Lembitust, ei mäleta, igatahes rätsepatöö
Vanaisa Hans, mu ema, vanaema Erna. Vanaema õmmeldud on nii ema kui ka ta enda kostüüm
Ema vanaema õmmeldud kleidis
Tädi Merike, mu ungarlasest vanatädi mees Louis, ema. Vanaema õmmeldud on Merikese jakk ja püksid, emal on seljas enda initsiaalidega (KB, mis välja ei paist) enda õmmeldud kleit
Vasakul tädi Liis enda kootud kampsuniga, paremal mu ema vanaema õmmeldud seeliku ja pluusiga
Vasakul tädi Liis enda kootud kampsuniga, paremal mu ema vanaema õmmeldud seeliku ja pluusiga
Ema vanaema õmmeldud tumesinise jakiga
Ema vanaema õmmeldud tumesinise jakiga
Ema sama jakiga, mis eelmisel pildil
Hmm, 17-aastane mina vanaema õmmeldud 70ndatest pärit mantli ja sõbranna ema kleidiga


4 thoughts on “Emadepäeva puhul õmblejast vanaemast

  1. Tädi Maimu

    No kuradi kurat! See roosa mantel!!! To die for!

    Mul tunne, et see õmblus-himu/nauding on ikka geenidega päritav. Minu vana-vana tädi oli Baltika üks asutajatest, isa ema õmbles neiupõlves kõik riided ise endale hiljem ka lastele. Isa õde on igasugu kodutekstiili pale kibe käsi…ema õde on endine Klementi õmbleja…pole siis ime et mulle nende kangaste ja lõigetega nii hirmsasti mürada meeldib!

    Aga sinu vanaema oleks tahtnud küll tunda! Ja tema isa kah!!! Mõtle vaid mis tarkusi oleks saanud! Ja pole siin imestada midagi, et su vanaema lõikeid ei kasutanud, õige rätsep-meister joonistab kohe kangale ja lõikab välja. Ega see paber raisata pole ;)

    Like

    1. :) See roosa mantel on tõesti über. Kahjuks on selle vooder katki. Ehk tuleb kunagi päev, kui ma selle ära oskan parandada. Siis saaks nagu minu õmblemine vanaema omaga üheks :) Aga jah, kuramuse kahju on sellest, et enam pole võimalust kõigilt neilt esivanematelt õmblemisnõu saada ja nendega õmblemisjuttu ajada. Tuleb lihtsalt rõõmustada selle üle, et nad kunagi olid, ega muu ei aita.

      Like

Ütle sõna sekka!

