Nädalavahetuslik heietus

Ujee, elagu Eesti vabariik, sest mul on nüüd kolm päeva aega kleite õmmelda! Nii arvasin ma eile, kui mõtlesin käbelt ühe Belladone valmis vehkida (vt ka seda ja seda juba õmmeldud varianti). Kapis vedeles miljon meetrit üht sõbralikku roosat värvi kortsulist kangast, mille vist eelmisel suvel poolmuidu Abakhanist sain (seda müüakse seal praegugi tegelikult). Lõikasin aga tükid välja ja jätsin need laupäeva hommikut ootama. Isegi reede öövalguses oli näha, et selle kangaga kõik hästi pole. Kortsude murdekohtadel oli näha tillukesi kulumisjälgi. Ühes kohas oli isegi auk. Mõtlesin, et äkki läheb õnneks. Laupäeval käisin veel Abakhanis lukku ostmas ja hakkasin siis õmblema, kuid mida rohkem õmblesin, seda enam pidin veenduma kanga kõlbmatuses. Vaadake allpool olevat pilti.

Kas tuleb tuttav ette? Kui te olete usinad lugejad olnud, siis võiks teile meenuda väga sarnane juhtum eelmise aasta hilissügisest.

Tundus mõistlik oma aega mitte kulutada kleidile, mis valminuna ei kõlba selga panna. Kahju. Kangas oli katsudes muidu selline mõnus, natuke veniv ja natuke nagu õhuke teksariie. Ei hakka seda poodi tagasi viima ega õigust taga nõudma, kuid olge siis teie targemad ja minge sellest roosasusest poes kaarega mööda. Mida ma selle ülejäänud kahe meetriga teen, ei tea, sest katkine kangas pole hea mitte millegi tegemiseks :(

Õnneks oli see Belladone mul natuke nagu soojendusharjutuseks mõeldud, sest tegelikult on vaja mul ühe disko jaoks puusahööritamiskleit teha. Kuna kangapoes käies oli tegelikult kitsas käes, ostsin ainult ühe meetri žakaarkangast ja sama palju viskoosvoodrit.

Muster on umbes selline 1 cm pikkune-laiune. Värvipalett meenutab kaugelt vaadates kangesti ühe eelmise kleidi kanga pahemat poolt, mida nii mõnigi nägija tookord paremaks pooleks pidas.

Kuna kangast on vaid meeter, on plaanis varrukateta lühike kleit. Õnneks sellist ma tahtsingi, nii et pole vaja kurvastada kangakasinuse pärast. Kuid mida teha? Silma jäi kleit (tsiteerin:) “rinnakamale figuuril” ajakirja Käsitöö 2010. aasta talvenumbrist. Milliste mõõtudega on rinnakam figuur, jäi küll arusaamatuks, aga eks tule lõike pealt mõõta.

Kandiline dekoltee seostub minu jaoks millegipärast 90ndate lõpuga ja tegelikult on kogu kleit natuke igav. Nii et ma ei teagi, mida sellega siis teha. Mõtlesin esiosa kaeluse koomale tõmmata ja selja paljaks teha, aga see oleks kangesti juba ühe olemasoleva (kuigi väga laheda) kleidi moodi. Äkki teha nii, nagu alloleval pildil valgel kleidil? See loomingulisusetus ja fantaasiavaegus on ikka ristiks kaelas mul, pole midagi öelda.

http://www.pinterest.com/pin/269793833901572192/
http://www.pinterest.com/pin/269793833901572192/

Kui siin nüüd kurtsin, et ajakirjas Käsitöö olnud lõige oli igav, siis tegelikult on isegi see lõike ülipõnev võrreldes mõne uue indie lõikega, mis viimastel nädalatel müügile on tulnud. Võtame näiteks sellise uue tulija nagu gather. Nende tunnuslause on “simple sewing” ja no simple on see tõesti. Praegu on valikus kaks lõiget: krae ja kleidi oma.

http://gatherkits.com/shop/product/the-tallis
http://gatherkits.com/shop/product/the-tallis
http://gatherkits.com/shop/product/the-mortmain
http://gatherkits.com/shop/product/the-mortmain

Kahtlustan, et illukate autor on Kris Atomic. Väga ilusad pildid muidugi. Aga kleidi lõige maksab 13£ ja krae oma 6£, kusjuures kumbki pole teab mis revolutsiooniliselt innovaatiline disain.

Siis on uue lõikega maha saanud armas Tilly. 12.50£ või 7.50£ (pdf) maksva Coco järgi saab õmmelda omale ilma ühegi sissevõtteta trikotaažkleidi või -pluusi.

http://shop.tillyandthebuttons.com/collections/all/products/coco
http://shop.tillyandthebuttons.com/collections/all/products/coco

Siis jäi veel millegipärast silma selline maksikleit, mille lõike eest soovitakse 16$ saada.

http://sewcaroline.com/2014/02/outandaboutdress.html
http://sewcaroline.com/2014/02/outandaboutdress.html

Ühest küljest on selliste lõigete järele kindlasti nõudlus algajate õmblejate seas (sellele need pretendeerivadki), sest suurema osa hinnast moodustab sõbralik disain ja käest kinni hoidmise teenus. Burda lihtsad lõiked võivad olla lihtsad, aga nende juhised on lühikesed, piltideta ja lõike peab teiste samasuguste vahelt kuidagi kopeerima. See võib osutuda väga eemaletõukavaks. Siis on muidugi tore, kui kahest tükist koosneva pluusiga tuleb kaasa värviliste piltidega raamat, kus iga samm on puust ja punaseks tehtud. Muide, ma kuulun täiesti näiteks Tilly uue lõike sihtgruppi, sest mul pole veel elus ükski trikotaažist õmmeldud asi õnnestunud. Seda lõiget ma, tõsi küll, muidugi ei osta. Lihtsalt vaheldumisi käsitööajakirju ja neid lõikesaite sirvides tekib vahepeal küsimus, miks näiteks ei võiks olla Anu Kaelussoo lõiked sedasi eraldi ümbrikesse pakendatud, ilusaks tehtud ja ükshaaval müügis. Raudselt saaks kolossaalsed rikkused kokku ajada, selline feminiinne esteetika läheb raudselt üle maailma õmblejannadele peale. Asjatundjad võivad mu võhikluse peale nüüd naeru pugistada, sest ega ma ei tea neist asjadest tegelikult ju midagi – ei lõigete konstrueerimisest, nende tootmisest, turundamisest või üldse ettevõtlusest. Pealegi pole ma üldse mõelnud asjaolule, et ajakirjas oma lõikeid vahendada on kindlasti lihtsam ja võtab vähem aega kui see teine variant. Aga selliseid hinnakääre nähes lähevad lihtsalt mõtted uitama. 

Siis veel selline uudis, et 18. veebruaril algas “The Great British Sewing Bee” teine hooaeg. Torrentites ega YouTube’is seda veel pole ja BBC lehel saavad saadet vaadata ainult UK elanikud. Olin juba käega löömas, kui selgus, et Chrome’ile saab lisada laienduse nimega Media Hint, mis selle probleemi likvideerib. Saingi saadet vaadata ja muidugi on koos täiesti adoraablid inimesed, üks sümpaatsem kui teine. Huvitav oli näha õmblemas üht naist, kes õmbleb lõigeteta, samuti üht kurti naist, kes saates vahepeal viipekeeletõlgi abi kasutab, aga muidu suhtleb täitsa nagu kuulja.

Kuna sellest Media Hintist alles täna teada sain, pidin eile leppima Nancy Ziemani saatesarja “Sewing With Nancy” (vaadatavad siin või tõmmatavad torrentitest) vaatamisega. Kuna neid saateid on juba mingi 30 aastat tehtud, pole mul plaanis neid kõiki muidugi vaadata, aga otsin siin videoid, mis kajastavad mu nõrku kohti ja katsun siis õppust võtta. Ta saated on küll natuke vanaaegsed minu arvates, aga ta ise on muidugi tark ja täitsa self made woman, mistõttu on mu meelest tegu väga austusväärse inimesega.

Lõpetuseks üks huvitav lugemine, mis reedel Coletteriest läbi käis: Shapeshifters: Our Changing Silhouette (Lou Stoppard, Stylist.co.uk). Teemaks selline värk: “As the definition of femininity has evolved through time, so have the fashions used to express it. Stylist examines our changing silhouette and the statements they’ve made.”

Nüüd võiksin ma hakata õmblema või tegeleda mõne mitu päeva välditud kohustusega, aga ei! Õpin hoopis saksa keelt. Avastasin sellise toreda veebi- ja nutitelefoniäpi nagu Duolingo ja see on meeldivalt sõltuvusttekitav. Duolingo on järjekordne näide gamificationist – millegi tegemine on tehtud mänguks. Saad punkte koguda ja järgmisele levelile areneda jne. Tuleb ainult fraase tõlkida saksa keelest inglise keelde või vastupidi, kirjutada saksakeelseid lauseid kuulmise järgi ning isegi mikrofoni saad saksakeelseid vastuseid rääkida ning siis tuvastatakse automaatselt, kas vastasid õigesti või valesti. Lisaks on seal mingi tõlkimisvariant, näiteks saad saksakeelset Vikipeediat inglise keelde tõlkida lausete haaval. Aga ma sellega ei ole veel eriti tegelenud. Peale saksa keele on inglise keele põhjal olevatest kursustest saadaval veel hispaania, itaalia, prantsuse ja portugali keele kursused. Kunagi mängisin palju Memrise‘i, mis on sarnane rakendus, kuid mõeldud sõnade või faktide meeldejätmiseks. Ideaalis võiks neid mõlemat paralleelselt kasutada, aga hea, kui ühegagi tegeleda jaksab. Mul on see häda, et ma tahaks saksa keelt osata, aga mul pole sellega tegelikult midagi teha, mistõttu olen koolis ja ülikoolis õpitud saksa keelest palju unustanud. Aga tore meelelahutus kassipiltide vahele, olgu see siis tulemuslik või mitte.

9 thoughts on “Nädalavahetuslik heietus

  1. Maris

    No mina poleks elu sees osanud arvata, et Burda lõigete kopeerimine võiks kellegi jaoks hirmutav olla! Vaat minu nooruses, 80ndatel, kui Burda lõikeleht oli nagu üks suur sigri-migri, siis oli sealt tõesti natuke raske lõiget üles leida. Kuid nende praegused lõikelehed, kus üks lõige on mitmes eri suuruses, need on ju täitsa inimsõbralikud! Teine suur pluss Burda kasuks on see, et nende kvaliteeti võib üldjuhul usaldada. Saksa täpsus ja nii edasi. Minu soovitus antud olukorras oleks selline: joosta raamatukogusse, kopeerida Burdast lõige (maksumus 0 eurot ja 12 senti – see on juhendist koopia tegemise eest). Järelejäänud raha kasutada korraliku ja kvaliteetse- ma rõhutan Kvaliteetse! – riide ostmiseks. Aga lõppkokkuvõttes: Sa oled ikka väga tubli, et Sa nii palju õmbled ja sellest kõigest veel blogis kirjutad!

    Like

    1. No mina olen isegi Eesti Naise lõikelehti näinud :) Mitte küll kasutanud. Aga kui vaadata, mis UK ja USA õmblusblogijate peas toimub, siis nende jaoks on üleüldse lõike kopeerimine pigem ebameeldiv erand kui reegel – lõigatakse lihtsalt lõige välja ja kogu moos. Burda puhul seda muidugi teha ei saa (Burda Easy puhul vist sai). Mis kvaliteetsesse riidesse puutub, siis jah, olen vist sinnamaale jõudmas, kus söandan kvaliteetsemaid (ja tavaliselt seetõttu ka ilusamaid) kangaid osta. Neist on lõpuks lihtsalt rohkem rõõmu. Aga kui eriti üldse õmmelda ei osanud, ega siis ei raatsinud suuri investeeringuid teha, sest ebaõnnestumise tõenäosus oli liiga suur.

      Like

  2. Maris

    Mõtlesin oma kommentaari üle vahepeal pisut järele, ja sain aru, et minu nõuanne kvaliteetsete kangaste kasutamiseks oli paljuski põhjustatud minu enda praegusest probleemist. Olgu see probleem siin siis ka ära räägitud.
    Hakkasin tegema lapsele pidulikku kooliseelikut. Leidsin kapist mingi tüki polüestrit, mille keegi oli kunagi ostnud. Mõtlesin, et olen tubli, kasutan vanad varud ära. Pidulikke seelikuid kantakse niikuinii ainult paar korda aastas, pole vaja paremat riiet raisata. Seelik on nüüd peaaegu valmis, aga ta põrguline on staatilist elektrit täis ja kogub tolmu! Tolmu, juuksekarvu, niidijuppe. Ma nägin voltide ja õmblustega NII palju vaeva, ja tulemus on ainult üks suur tolmulapp! Oh-jah. Kuskil müüakse antistaatikuid, ma tean küll. Veel natuke keemiat. Igal juhul, tänan lugemast. Olen nüüd saanud auru välja lasta!

    Like

    1. Tore, kui parem hakkas :) Vahel tõesti ei tasu “tubli” olla ja lihtsalt utiliseerimise nimel mingit jampsi õmblemiseks kasutada… Kuigi jah, tavaliselt tundub see väga hea mõte (alguses).

      Like

  3. Suuur aitäh Esta! Ma olen alati kirunud, et miks BBC oma saateid mujal ei näita, kuid tuleb välja, et samasugune vidin on ka firefoxile olemas (pole ise elusees selle peale tulnud, et sellist asja otsida!). Mul on nüüd igaljuhul lähiajal väga põnev! :D
    Aga selle kvaliteetkangaga olen täitsa nõus. Mul on kapid täis igasugu asju. Peaks ära sorteerima, sest nõudmised kanga ja materjali suhtes on viimastel aastatel vägagi tõusnud. aga no siis ärkab minus see pool, kes ütleb, et no äkkkki läheb vaja… Reaalsuses ma ju seda äkkit ära ei kasuta, kui kvaliteet kõige parem pole. Kuigi jah, alati pole õmblusoskused nii head, et julgeks ka eriti väärt kandaid tarvitada, pärast äkki rikun ära…

    Like

    1. Ma leidsin täna nõmedale kangale sellise lahenduse, et kasutasin seda proovi tegemiseks. Ja kuna. nagu selgus, oli lõike sizing täiesti lampi, siis kulus mul proovikleitide tegemiseks kogu see roosa riie ära, mida siin siunasin :P Nii et kui ära visata ei raatsi, aga päriselt kanda ka ei tahaks, siis äkki on muslinid lahendus?

      Like

      1. Jah, osaliselt on tõesti muslin lahenduseks. Ma siiamaani pole eriti seda teed läinud, kuid järjest enam hakkab tunduma, et peab selle etapi endale ikka sisse harjutama. Üldse olen väga palju ise leiutanud, liiga palju. Kunagi teismelisena keeldusin õppimast, vaid nokitsesin ise. Nii mõnegi asja saaks teha palju lihtsama vaevaga ning loogilisemalt, kui ma nüüd õpetusi jälgin: :P Seega minu selle aasta (ja kindlasit ka edaspidise aja) moto on see, et õpi, kus võimalik!

        Like

Ütle sõna sekka!

