Õmblema õppimisest: mis mulle üllatusena tuli

Pole viimastel päevadel eriti õmmelnud, ei ole lihtsalt viitsimist olnud. Reedel viitsinuksin, aga sellele päevale sattusid traumapunktis silmapõletiku diagnoosimine, vastupandamatu lugemishimu (Cioran “Sündimise ebaõnnest“, Zilmer, Kokassaar, Lill “Normaalse söömise kursuste käsiraamat“, Jonasson “Saja-aastane, kes hüppas aknast välja ja kadus“) ja väike haltuuraots keeletoimetamise näol. Nii et õhtul polnud enam jaksu silmi punnitada ja uue kleidi alustamisega mässata (teen siinse parempoolse kleidi lõike järgi). Igatahes lugesin eile mingisugust vana postitust Did you make that? blogist, kus oli küsimuse all, mis täitsa algajatele õmblejatele kõige suuremat muret ja hämmarit valmistab. Jäin siis isegi mõtisklema ja juba formuleerus mu peas nimekiri asjadest, mida ma õmblema hakates oodata ei osanud, mis mind üllatasid (mõni meeldivalt, mõni ebameeldivalt), millega arvestada ei osanud jne. Siin see on, kogu ilmale naeruks väljas :)

  • Mu esimene trauma oli seotud ääristamisega, kui selgus, et kahe riidetüki kokkuõmblemisega asi ei lõpe, midagi tuleb teha nende servadega, mis muidu kohe hargnema hakkaksid. Kuna ma käsitöötundidest sellist praktikat ei mäletanud, ei tulnud mul omast tarkusest see pähegi. Enne oma masina soetamist kasutasin ju veel igivana Singerit, mistõttu kõik servad tuli käsitsi ääristada. Oli üsna hirmus!
  • Keha on kolmemõõtmeline. Ma ei olnud ausalt kunagi enne mõelnud, kuidas lamedast riidetükist saab kehakujuline rõivas. Sissevõtteid panin esmakordselt tähele alles õmblema hakates. Meenub selline mõttetera: kingituste puhul on kõige lihtsam pakkida raamatuid või midagi muud, mis on kandiline ja korrapärane. Inimese keha selline pole ja seepärast võib kangast kehale sobiliku katte vormimist käsitleda kui eriti tüütu kujuga kingituse pakkimist.
  • Triikimine ja pressimine ei ole nõmedad! Otse vastupidi! Oma õmblemisharrastuse algusperioodil pressisin ja triikisin alles siis, kui kõik valmis oli. See oli ilmselgelt viga, sest nagu pärast selgus, on sagedase pressimise tulemuseks tunduvalt viisakama välimusega rõivatükk. Kui ise pole kogenud, on raske uskuda, kui palju õmblusvarude pressimine asja väljanägemist parandada võib. Peale selle on paljusid servi lihtsam õmmelda, kui neid enne pressida jne.
  • Lukud on erinevad. Seda sain ma teada, õmmeldes peitluku ette tavalise luku juhendi järgi ja pärast imestades, miks miski peidus pole.
  • Maailmas on olemas liimiriie ja seda läheb kogu aeg vaja. Millegagi värvli tugevdamist poleks ma küll oma peaga välja nuputanud.
  • Trikotaaži õmblemiseks pole vaja mingit imemasinat, seda saab täiesti edukalt teha tavalise õmblusmasinaga, tuleb vaid kasutada venivat õmblust (siksak või muud säärased) ja spetsiaalset nõela, mis on tavalisest tömbima otsaga (ehk otsi nõela, mille pakendil on kirjas ball point jersey vms). Mul juhtus hiljuti selline asi, et õmblesin trikotaaži ja õmblus tuli kole lõdvalt ning üldse ei saanud aru, milles häda on. Jätsin asja sinnapaika ja kaks päeva hiljem, kui hommikul kella viie ajal kaks tundi lambist üleval passisin ja lakke vaatasin, tuli meelde, et olin unustanud nõela vahetada ja õmblesin trikooriiet tavalise nõelaga.
  • Millegipärast on mitteõmblejate seas võrdlemisi sage hirm näppu õmblemise ees. Tegelikult on see vist üsna ebatõenäoline oht. Küll aga võib nõel murduda ja õmblejat korralikult ehmatada. Kui see mul esimest korda juhtus, olin tegelikult üsna meeldivalt üllatunud, kuna selgus, et nõel ei lendagi otse silma, vaid pooleks murdudes jääb alumine osa niidi külge tolknema. Hiljuti murdus mul nõel aga kolmeks ning siis lendas üks jupp ka laia kaarega minema. Silma õnneks mitte, aga olen nüüd veidi rohkem hirmul. Kanna või kaitseprille!
  • Enne õige kanga kallale asumist ei tee paha muslin/toile tegemine. Mis see eesti keeles on, ma ei teagi. Proovikleit/pluus/seelik? Mustand? Valin küll iga kord lõike vastavalt oma mõõtudele, mitte suurusnumbritele, sest need erinevad ajakirjati nii palju, aga ikka tuleb üht-teist ümber teha ja alati ei oska ma kõike arvesse võtta, kui lõiget ümber teen. Kusjuures, hea nipp: lugesin just, et muslinit on hea pahupidi selga proovida, siis saab lihtsasti õmblusi üles harutada või kinni pigistada.
  • Kangast läheb tunduvalt rohkem, kui arvata oskad ja eriti käib see varrukate kohta. Oma kätt vaadates tundub küll, et mis see siis ära ei ole, üsna peenike teine, võta või sõrmedega ümbert kinni. Aga kui lõike laiali laotad, selgub, et käe ülaosa ümbermõõt on võrdlemisi suur.
  • Tavalise õmblusmasinaga saab teha õmblust, mis näeb välja nagu t-särgi alläär. Selleks peab muretsema omale topeltnõela ja soovitavalt ei peaks seda tegema Abakhanis, kuna nõel, mis seal 4.99 maksis, oli Karnaluksis umbes 2.50. Topeltnõel tuleb ülevalt kahe niidiga niidistada ja sirget õmblust tehes tekib kanga paremale poolele kaks sirget pisterida ja all on midagi siksaki pahema poole laadset.

  • Masina õige niiditamine on päriselt eriti tähtis. Vahel juhtub, et õmblus tuleb koledasti ja üldse aru ei saa, mis häda on. Mõtled küll, et ma ju oskan õigesti niidistada, aga igasuguseid asju tuleb ette ja kunagi ei tee paha kõik lähedalt üle vaadata.
  • Overlokmasin lõikab riidel serva ära. Seda ma lihtsalt ei teadnud. Minu jaoks oli overlok asi, mis oli õmblejatel ja millega tehti mingit asja, mis oli oluline, aga kuidas ja miks, seda ma ei teadnud.
  • Kui oled keskmisest lühemat kasvu, ei saa liiga pikkadele inimestele mõeldud lõigete probleemi lahendada alati lihtsalt õlaõmblustest või altservast lühemaks tegemisega. Proportsioonid ja sissevõtted lähevad vahel nii tehes paigast ära. Sellepärast olen näiteks pluuside ja kleitide ülaosade puhul võtnud jupi lühemaks kaenlaaugu ja vööjoone keskelt ning seejärel sissevõtted uuesti joonistanud.

Nimekiri pole lõplik :) Aga ma pean nüüd minema filmi vaatama!

Ütle sõna sekka!

