Alternatiivid Burdale ehk kümme väiksemat lõiketootjat

Burdad ja muud säärased ajakirjad on kahtlemata tänuväärsed, kuna võrdlemisi soodsa hinnaga saab korraga terve posu lõikeid. Ometi on neil ka rida puudusi, näiteks:

  • mõõdud on väga keskmise inimesi järgi, aga selliseid päriselus palju pole ja pea alati tuleb midagi ümber teha;
  • kui lõikelehel on seitse lõiget üksteise otsas, on neid jube tüütu kopeerida;
  • juhised on lühikesed ja nappide illustratsioonidega;
  • mingisugust isiklikku suhet ajakirjaga ei teki (Aenne Burda pärijatele vaevalt oma murekirju saatma hakkad, kui õmmeldes midagi pekki läheb).

Kogenud õmbleja võib selliste kaebuste peale muidugi naerda pugistada, aga algaja rõõmustab ikka, kui peale juhiste läbi lugemist ei pea iseseisvalt veel kaheksat eri töövõtet guugeldama hakkama. Õnneks on viimastel aastatel tekkinud hulganisti alternatiive väiksemate lõikeid disainivate ettevõtete näol. Siinkohal tuleb muidugi tõdeda, et kui ma näen Eesti õmblejate jaoks alternatiive Burdale ja muudele ajakirjadele, siis näiteks USA-s ei paista eriti keegi lõigete leidmiseks ajakirju kasutavat, kuna seal on levinud üksikute lõigete ostmine. Suurimad selliste lõigete tootjad on Butterick, Vogue, McCalls ja Simplicity ehk koo(n)dnimetusega The Big Four. Ma ise pole ühtegi sellist lõiget kasutanud ja mulle tundub, et Euroopas on neid üldse kallis ja keeruline soetada (v.a. netist ostes muidugi).

Väiketootjate lõigete eelised:

  • põhjalikud juhised;
  • lõigete konstrueerimisel on tihtipeale arvestatud keskmisest hälbivate mõõtudega;
  • soovi korral ei pea midagi kopeerima (siis küll ei saa enam teist suurust välja lõigata, kui selleks vajadus peaks tekkima);
  • ilusad pakendid;
  • tavaliselt on iga üksik lõige põhjalikult läbi mõeldud ja selle väljaandmisega kaasnevad blogipostitused ning sew-along‘id;
  • tihtipeale on lõikest saadaval nii trükitud kui PDF versioon;
  • kui mingi jama tekib, on lihtne oma probleemile lahendus leida, sest nende tootjate ümber on tekkinud abivalmid ja sõbralikud kogukonnad.

Väiketootjate lõigete puudused:

  • kõrge hind – mis siis, et igati põhjendatult kõrge, kallis on ikkagi;
  • Eestisse tellimisel on postikulud võrdlemisi soolased;
  • normaalne oleks veel midagi ette heita, aga mul ei tule midagi pähe.

Pean küll tõdema, et minu kogemused piirduvad vaid kahe Colette Patternsi tasuta lõike kasutamisega (Sorbetto särk ja Madeleine lühkarid), sest ma lihtsalt ei ole raatsinud ühtegi osta (peamiselt lisanduvate postikulude tõttu). Küll aga olen veetnud tunde teiste loomingut passides, endal suu ammuli ja ila ihast tilkumas. Aga see tühiasi ei takista mind teiega oma leide jagamast. Abiks seegi! Järgnevad tootjad ei ole kuidagi paremuse järjekorda pandud, seda üritades oleksin võinud jäädagi neid edasi-tagasi tõstma.

Kõik pildid tootjate veebipoodidest.

cp1006-1008-large-a83f2a12f3a095780504280a966b5285 cp1007-01-large-188ceb00214e77cb1b08b8626afd01ab

Colette Patterns

Indie-lõigete lipulaev, ilmselt kõige edukam omasuguste seas. Naine selle miniimpeeriumi taga on Sarai Mitnick, kes paistab olevat üks väga sümpaatne daam. Ta on avaldanud ka väga populaarse raamatu algajatele õmblejatele. Colette’i lõiked on tütarlapselikud, natuke ontlikud, kohati törtsu (heas mõttes) vanamoeliste detailidega. Igatahes väga kaunid. Colette Patternsi blogis on ka hulganisti kasulikke õpetusi jms. Tähelepanuväärselt on Colette’i lõiked disainitud C-korviga rindu silmas pidades.

USA suurused 0-18. Hinnad 12-18 USD (mõned lõiked on ka PDF-idena saadaval, need on siis odavamad ja postikulu ei pea ka tasuma).

5043085850_e614192782_o_1024x1024 MN1001_finished_garment_4_1024x1024

Megan Nielsen

Popid lõiked, põhjalikud juhised. Valik aga üsna väike. Paari lõike puhul saad osta valmis komplekti kõige vajalikuga: kangas, nööbid, lõige jms. Toodangus on ka mõned lõiked rasedatele.

Suurused XS-XL. Hinnad 18-20 AUD.

Cambie_Dress_in_Navy 1103_Minoru_Jacket

Sewaholic

Sewaholicu vaimne ema on kanadalanna Tasia Pona, kel sai kõrini laiatarbelõigete kohandamisest oma pirnikujulise keha tarvis. Tasia haaras ohjad enda kätte ja disainibki nüüd praktilisi ja keni lõikeid just sellistele madamitele, kel alakeha keskmisest vormikam on.

Suurused 0-16. Hinnad 15.98-17.98 CAD. Kui tellid Eestisse ühe lõike, on postikulu 8 CAD.

il_fullxfull.308322657 il_fullxfull.336033176

Salme Sewing Patterns

Pigem naiselikud kui plikalikud riided. Tunduvad kohati kuidagi kandilised. Aga ikkagi tore, et olemas on.

Suurused 34-46. Hinnad 4.72-6.29€. Kuna kõik lõiked on PDF-id, ei pea kohaletoimetamiskulude pärast pabistama.

il_570xN.312110189 sundress pattern runway

Pattern Runway

Üsna väike valik, aga mulle meeldivad need lühikesed püksid (olgugi, et ma lühikesi pükse vaid sportides kannan).

Suurused XXS-L. Hinnad 5.74-9.43€ (kõik lõiked PDF-id).

mozelle1_1024x1024 pic4_1024x1024

Jamie Christina

Miks müüa põllede lõikeid, jääb mulle veidi arusaamatuks, aga ülejäänud lõiked tunduvad päris mõnsad, sellised lihtsalt õmmeldavad leboriided kleitidest pusadeni.

Suurused üldiselt XS–XXL. Hinnad 7.50-14,95$ (aga ma ei saanudki lõpuks aru, kas USD, AUD või CAD). Kõik lõiked PDF-idena.

Anouk_Cover1.3391ac9027101ef2e994c61f97ef332537 Nicola-V.1.1.3391ac9027101ef2e994c61f97ef332547

Victory Patterns 

Osa Victory Patternsi toodetest ei ole sugugi minu maitsele (liiga palju seda hi-lo värki), aga osa on jällegi väga lahedad, kas või siin piltidel paremal asuv tulpjas kleit. Igatahes on minu arvates tegu silmatorkavalt huvitavate disainidega.

Suurused 2-16. Kõik lõiked 11.95$, aga need on PDF-id ja paistab sedapsi, et peatselt saabuvad müüki ka lõiked paberkandjal, mis on ilmselt kallimad (+ postikulu).

ohhh luluil_570xN.363476775_lgwh

Ohhh Lulu Lingerie

Rinnahoidja pole ilmselt ese, mida üks algaja õmbleja ette tahaks võtta, aga siin on mõned kenad lõiked julgetele asjahuvilistele. Vuplite õmblemine peaks see-eest võrdlemisi lihtsalt käima. Mudelid on sulnid ja kerge vintage-hõnguga.

Suurused XS-L, B- ja C-korv. Hinnad 6.68-9.43€ (kõik lõiked PDF-idena).

by hand SH_2_155

By Hand London

Londoni mimmid võtsid kätte ja tegid oma lõigete firma. Nende ettevõte sündis alles mullu oktoobris, mistõttu on praeguseks väljas vaid kaks toodet: seelik Charlotte (10£) ja kleit Elisalex (12£), mis paistavad olevat päris positiivset vastukaja saanud, kuigi ei saa öelda, et need oma olemuselt eriti originaalsed oleksid. Nende kodulehel ja blogis on palju lahedaid DIY ja taaskasutuse ideid. Eestisse tellides on postikulu 3.80£.

deeranddoe dsc_0271-3_271

Deer & Doe

Väga kompud lõiked otse Prantsusmaalt. Alguses olid need vaid prantsuskeelsete juhenditega, nüüd saadaval ka ingliskeelsetena. Kui see nimekiri siin oleks edetabel, peaksid nad kindlasti ülalpool olema :)

Suurused 34-46. Hinnad 12.80€, postikulu Euroopa Liidu piires 3€.

7 thoughts on “Alternatiivid Burdale ehk kümme väiksemat lõiketootjat

  1. Liisi

    Väike vastuväide Burda lõigete negatiivses valguses näitamisele. Burda lõigete juures on minu meelest just see väga hea, et saksa põhjalikkusega on tegemise käik põhjalikult lahti kirjutatud. Vähemalt saksakeelse väljaande puhul pole ma kunagi hätta jäänud. Kusjuures ma ei pea end üldse õmblejaks. Ja mis veelgi olulisem Burda lõiked istuvad. Juhul kui on ikka millimeetri täpsusega lõiget järgitud. Minu tähelepanek igast muude lõigete puhul (netist pole lõikeid alla laadinud, nii et seda ei oska kommenteerida, aga pean eelkõige silmas soomlaste ajakirja Moda ja eesti ajakirja Käsitöö lõikeid) on see, et need lõppkokkuvõttes ei istu. Kes pole perfektsionist, seda ehk ei häiri, aga hobiõmbelajana häirib ikkaväga, kui teed kõik täpselt ja siis ikkagi ei istu korralikult. Lisaks, kuna ma pole ülevalt ja alt ühenumbriline, siis näiteks Burda kleidilõikeid annab enam-vähem alati kasutada nii, et ülemine lõige ühe numbri järgi ja alumine teise. Seega senikaua kuni ma pole virtuaal- ja mandritevahelisi võimalusi kasutanud (aga seda viimast teen üsna peagi!), olen ikka Burda-usku.
    Ja lõppeks kasutan võimalust öelda, et antud blogi on tore ja kaunis informatiivne õmbelemise alal helesinise ekraani taga :)

    Like

  2. esta

    Tore, et tore on :)
    Enda piiratusest tulenevalt olen kasutanud vaid ingliskeelset Burdat, nii et ma saksakeelset ei oska kommenteerida. Aga võib-olla nende juhised ei erinegi. Igatahes olen mina veel nõnda algaja, et kui on valida kahe pildiga juhendi ja kaheksa pildiga juhendi vahel, siis olen viimase poolt. Küll aga pean praegu tunnistama, et alustasin just eile ühe Burda pluusiga, mis paistis kole kotjas tulevat ja mõtlesin lõike nurka visata ning midagi muud proovida. Kuid nüüd vist ikka jändan edasi, äkki õnnestub istuv toode valmis pusida.

    Like

  3. Pingback: Kust leida lõikeid? | Kohustuslik tegevusvabadus

  4. Janne

    Colette roosa pluus on pildi peal küll väga halvasti istuv. Kehv reklaam neile.

    Ise olen ka siiani burda lõigetega rahul. Minu jaoks ei ole keeruline erinevate suurusnumbrite ühelt lõikelehelt kopeerimine, jooned on ju erinevalt tähistatud. Vigu lõigetes oli pigem 80-90 aastate numbrites, enam pole kohanud või on lihtsalt hästi läinud. Burda erinevates numbrites on sageli õpetusi, kuidas midagi õmmelda. Iga sõlme ei saagi alati juhendis detailselt lahi seletada ja taaskord õpetada, nt mingi tasku või krae tegemine. Eks selleks ongi vaja enne proovilappidel õppida ja harjutada ja siis raskemate toodete juurde asuda.
    Alustasin õmblemist just saksakeelsete burdade lõigetelt juba 12-aastaselt ja pole mul eluski keele pärast midagi õmblemata jäänud. Vajadusel kaevungi internetti või vanadesse õmblemise õpikutesse. Saksa keelt ma endiselt ei oska :)

    Pdf lõiked ei tundu mulle usaldusväärsed, sest kardan, et ei vasta päris 1:1.

    Like

    1. Eks see olegi, et kelle jaoks mis keeruline on. Kes ilma igasuguste eelteadmisteta täiskasvanuna õmblema otsustab hakata, ei pruugi viitsida mingeid proovilappe õmmelda või lühikesi juhendeid dešifreerida. Selliseid inimesi need indielõigete tegijad ju sihivadki (kuigi see saab ilmselt igaühele mingil hetkel selgeks, et harjutamata meistriks ei saa). Igaühele oma. Juhin tähelepanu, et kirjutasin selle postituse üle kolme aasta tagasi, kui isegi alles algaja õmblemishuviline olin. Tollal oli see vapustav avastus, et peale Burda üldse mingid võimalused on.

      Like

  5. Kady

    On tore , et tutvustate teisi lõiketootjaid, kuid Burdat ei tasuks maha teha.
    Olen mitu aastkümmet hobikorras õmblemisega tegelenud (ehk siis kusagil 10 eluaastast peale), Burda lõiked pole mind mitte iialgi alt vedanud. Ma pole kehakujult ideaalne keskmine, pole kunagi olnud, kuid just see et Burdast on võimalik sobitada (kopeerida kokku) just enda mõõtudele sobilik lõige on minu jaoks alati olnud plussiks. Ka võib reeglina Burda lõiked vastavat juhistele pmst kinnisilmi kokku õmmelda ja olla veenununud, et lõiked omavahel sobivad (varrukas istub varruka avaga, seeliku küljed on sama pikad jne. ), mida aga ei saa öelda paljude teiste moe ja käsitöö ajakirjde lõigete kohta. Eesti käsitöö ajakirjade lõiked on minu meelest halvimad, juhenditest rääkimata, mis on kohati täiesti puudulikud.
    Rääkidest rahast. Burdasid on mul majapidamisse aastate jooksul kogunenud mitmeid, makstes kümnete lõigete eest sama palju kui vaid 1 eest, on kindel eelis Burdal. Midagi õmblema asudes ei tasu vaadata aastanumbrit ja pilti vaid rohkem tähelepanu on mõtet pöörata lõikele kui sellisele. Olen sageli hetkel moes oleva riideeseme valmis õmmelnud paarikümne aasta taguse lõike järgi. Sageli mood kordub vaid materjalid ja nüansid muutuvad. :)
    Samuti olen algajatel soovitanud oma esimesed asjad õmmelda Burda lõigete järgi kuna ka välimuselt väga keeruliste asjade õmblemine muutub juhiseid järgides väga lihtsaks ja loogiliseks. Olen tellinud ka erinevate tootjate nn 1 kleidi lõikeid, sealgi on olnud nii positiivseid kui negatiivseid kogemusi, aga kindlat eelistatuks jääb Burda oma valikuvõimaluste ja juhendite lihtsusega. Olen tänu Burda baaslõigetle loonud ka palju kleite ja riideid oma lastele vastavalt nende soovidele. Kui üks konkreetne lõige pole täpselt see mida soovitakse , võimaladavad Burda lõiked ka detaile oma vahel siduda …
    Viimasel ajal paljud veebilehed, mis pakuvad müügiks erinevaid lõikeid kasutavad siiski Burda vanu lõikeid või ideid uues kuues.

    Like

    1. Ka mina olen praeguseks ringiga Burdade juurde jõudnud. Aga ma arvan, et algaja jaoks on indielõigetel siiski eelised ja need pole üldse seotud sellega, mis on lõigete tehniline kvaliteet. Indielõigete hinna sees on käehoidmine ja kuulumistunne. Nii et asi on pigem turunduses kui õmblemises.
      Võibolla on siin erinevused ka Eesti ja Lääne-Euroopa ja Põhja-Ameerika inimeste vahel. Eestis tuleb lõikelehele mõeldes silme ette võibolla Nõukogude Naise mustvalge sigrimigri, USA-s minestaks mõni õmblemishuviline sellise vaatepildi peale võibolla ära.

      Like

Ütle sõna sekka!

