Kuidas CAD tarkvaraga lõikeid teha?

Pealkirjas esitatud küsimus on retooriline, sest ma ei tea veel vastust, aga tegelen sellega. Internetis ringi vaadates tundub, et mitmes suuruses lõike tegemiseks ei pea sugugi insener olema. Hakkasin eile tegema tasuta kättesaadavat eriti toredat kleiti Honig Designilt ja küsisin selle loojalt, millega ta oma lõike tegi. Tsiteerin:

I’m lucky to have a pattern grader in my neighbourhood. He scanned it in for me and then I edited it in illustrator and photoshop.

Et siiImages sellised teenused. Äkki tundub pattern graderi olemasolu sellepärast uskumatu, et ma ise selle valdkonnaga kokku pole puutunud. Igatahes eile külastasin oma venda, kelle abil valmis AutoCADis umbes poole tunniga poolkloššseeliku lõige. Seeliku konstrueerimisel järgisin juhiseid kõrvaloleval pildil kujutatud õpikust. Vööümbermõõt oli mul peas (74), puusaümbermõõdu, kui nii võib öelda, tulistasin puusalt (100), olles oma vaagnaluud veidi üle hinnanud, nagu pärast selgus. Kuna poolklošši puhul pole puusaümbermõõt eriti oluline, on vast suva.

Töö läinuks tunduvalt kiiremini, kui emb-kumb meist oleks vallanud nii AutoCADi kui ka õmblemise alast oskusteavet. See aga tähendab, et tuleb vaid veidi õppida ja pusida, ning siis võin juba ise lõikeid teha, nii et mühiseb. Kuigi ei saa salata, et igasuguse joonestamise ja CAD tarkavaraga töötamise kogemuse puudumise tõttu oli mu esimene katse üsna abitu ja koba (ja enamiku tööst tegi nagunii Harri ning mina vaatasin pealt).

Kuna pooletunnise tööprotsessi käigus jõudsime ka kogu kupatuse A4-deks jagada ja PDF-ideks salvestada, panen siia ilmarahvale näituseks ka tulemuse. Nagu näha, on puudu väga oluline osa lõikest: üks pilt, kus oleks kogu seelik näha. Ega ei jõua ka kõike siin ilma peal. Põhimõtteliselt peaks see olema täiesti töötav lõige (ilma õmblusvarude, juhiste ja umbes kõigi tingmärkideta). Nurgapoolitaja on nii tagumiseks kui esimeseks keskjooneks, nii et õmblused tulevad külgedele, nagu ma aru sain. Remargi korras: need vanaaegsed käsitööõpikud on ikka kuramuse karmi ütlemisega. Kujutan ette, kuidas autorid kirjutades mõtlesid: “Haha, me võime kirjutada ükskõik kui julmalt, tundetult ja arusaamatult, sest õpilased on lihtsalt sunnitud kõik läbi lugema ja endale selgeks tegema.”

Kuna mul on Linux ja AutoCADi ma seetõttu enda arvutis kasutada ei saa, proovisin kätte ühe tasuta alternatiiviga ehk FreeCADiga. See tundub mulle veel hoomamatum kui AutoCAD. Muidugi, mul on vaja selgeks teha ainult murdosa kogu programmist ja 3D robotite disainimine mind ei puuduta, aga kui korraga nii palju infot näkku lajatub, tuleb natuke hirm peale.

Image

Nagu näha (või siis mitte), laiutab programmi paremas alanurgas ka Pythoni konsool. Juba üksi see tundub hirmuäratav ja näib olevat sinna sellepärast pandud, et minusugused eemale peletada. (Ilmselt saab küll vabalt ilma selletagi hakkama, aga mulle meeldib praegu olukorda dramaatilisemaks kirjutada.) Teisest küljest olen ju isegi Pythonis käe valgeks saanud, äkki on FreeCADi näol jõudnud minuni võimalus ühendada progemisponnistused ja lõigete disain? Seda näitab aeg. Praegu aga lähen teen toda Garden Party Dressi mustandit (peaks EKI keelenõust küsima, kuidas muslin/toile eesti keeles on) edasi.

5 thoughts on “Kuidas CAD tarkvaraga lõikeid teha?

  1. Tere,

    Ütlen sõna sekka! Rõivatööstuses on juhtiv CAD programmi platvorm Lectra, millel on olemas eraldi programm lõigete joonistamisek, suurendamiseks jne. Modaris. See maksab aga päris palju, nagu kõik head asjad siin ilmas.
    Olen netist lugenud, et palju USA “kodu õmblejad” kasutavad Wild Gingerit http://www.wildginger.com/
    Kuna demo versioonis puudub võimalus tehtud lõiget salvestada või printida pole ise seda proovinud. Ja põrsast kottis ei osteta!
    Ise olen pusinud Adobe Illustratoris lõikeid teha. Pliiats seeliku joonistasin valmis ja polnudki kõige hullem, aega ja kohvi kulus palju…ja lendas ka kümneid värvikaid sõnu. Aga Illustraator tundub olevat kõige “loogilisem” ja lihtsaim vahend. Ralph Pink kasutab kah seda sama programmi ja tema tasuta allalaetvad lõiked on täitsa lõigete nägu :)
    mis puudutab aga lõigete suurendamist vähendamist – selleks on nats tarkust vaja või raamatuid lugeda. Minul riiulis selline nõukaja leid “Naiste- ja Lasterõivaste konstrueerimine” K. Sokk, V. Toomel. Seal natuke puudutatakse lõigete suurendamist kah. Ise proovisin seda tehnilist suurendamist aga… tundub, et miskit läks nihu ja päris õige see asi ei tulnud, aga eks ma katsetan veel.

    Vot siis nii. Ka Eestis on võimalik “osta” lõike digiteerimis, suurendamis ja printimis teenust. Aga ega ka see eriti odav lõbu ei ole :)

    Like

  2. esta

    Aitäh sõna sekka ütlemast. Ma ei mäleta, kas tegu oli Wild Gingeri või mingi teise sarnase programmiga, aga olen samuti seda proovinud, aga sellest ei ole muidugi mingit kasu, kui pärast lõiget kasutada ei saa. Peale kõige muu on mul Linux, mis tähendab, et Illustratori jooksutamine on keeruline ja pean Inkscape’iga leppima (aga ega ma ei oska neist kumbagi õieti kasutada nagunii).
    Mida aeg edasi, seda rohkem olen sunnitud tunnistama, et igasugused ilusate piltidega õmblemisraamatud võivad ju toredad olla, aga rohkem kasulikku tõde on pigem neist kurja tooniga kirjutatud vanaaegsetes konstrueerimise raamatutes (sh selles naiste- ja lasterõivaste konstrueerimise omas).

    Like

    1. Minu arvates need vanad raamatud ruulivad! (vabandan sellise tobeda noortepärase väljendi pärast)
      A ja siis veel meenus üks lõike tegemis programm mass tööstusele – Gerber. Sama mis Lectra Modaris põhimõtteliselt.

      Like

  3. Tere,
    Ütlen ka, siis sõna sekka…. googeldasin õigete konstrueerimist… Tegeleme ise selle teenuse pakkumisega Eestis,
    http://www.tegade.com
    Aga kindlasti, kui te ei soovi hakata oma kollektsiooni arendama või rõivaste tootmisega tegelema, siis on see kallis. Koduõmbleja peaks saama õpikute toel enadale baaslõike ja modifitseerimistega hakkama enamus laiatarbe CAD programmidega, mida juba loetlesite ka. Mööbliööstus ka tihtipeale kasutab ainult AutoCAD i kuna suurendamist pole vaja. Edu!

    Like

    1. Ma vist isegi olen teie kodulehte vaadanud… Aga jah, ma õmblen vaid enda tarbeks ja pole võimalusi ega vajadust nii kõrgel tasemel asja investeerida (kuigi oleks muidugi tore oma asju digitaliseerida). Praeguseks olen juba endale baaslõiked konstrueerinud ja jändan nendega paberi ja pliiatsi abil ja vahelduva eduga LibreCADi õppides.

      Like

Ütle sõna sekka!

