Õmblema hakkamisest

Mulle tundub, et õmblemine on üks sellistest tegevustest, mis tundub paljudele põnev ja lahe, kuid millega tegelemiseks usutakse vaja minevat salapärast õmblemisgeeni. Ometigi oli vanasti õmblemine ju täiesti tavaline asi ja vaevalt tuli kellelgi pähe palja tagumikuga ringi joosta, sest lihtsalt polnud seda õmblemisannet kusagilt võtta. Kui ma oma käsitöö-, kunsti- või tööõpetusetundidele mõtlen, meenuvad peamiselt mingisugused liimised pusserdised, harutamised, kustutamised ja muud ebaõnnestumised. Niisiis võiks isegi käärid nurka visata, süüdistades vajaliku geeni puudumist. Aga pärast õmblejate käsitööna valminud kleitide kandmist tekkis ikkagi lõpuks soov ise midagi veeranditki nii ägedat teha ja kui siis lõpuks tegudeni jõudsin, pidin rõõmuga tunnistama, et meistriks teeb ikkagi harjutamine. Mitte et ma meister oleks, kaugel sellest, aga mida rohkem õmmelda, seda paremini välja tuleb. Alguses tuleb lihtsalt üle olla võimalikest ebaõnnestumistest.

Kõigest eelnevast soigumisest ajendatuna ja enda kogemustele toetudes tahtsin kirja panna mõne mõtte, mida teha, kui õmmelda tahaks, aga kusagilt peale ei oska hakata.

1. Varusta end vajalike töövahenditega

  • Õmblusmasin. Mina olen arvamusel, et vähemalt alguses on parem tulesid ja vilesid vältida. Kooliajal õmblesin ma vanavanaema Singeriga, millele tuli jalaga hoogu anda, päris enda esimene masin oli ja on praegugi DDR-is tehtud tööstuslik õmblusmasin Veritas Rubina. Masina valimisel lähtusin peaaegu ainult sellest foorumiteemast, eelkõige nime meister alla peituva kasutaja nõuannetest. Siin on ka asjalik ja tänuväärne õmblusmasinajutt.
Veritas Rubina. Pilt siit: http://bloomingisbooming.blogspot.com/2011/02/22-sewing.html

Oma Rubina ostsin kasutatuna kauplusest Õmblusmasinate Abi ja 2011. aasta novembris maksis see minu mäletamist mööda umbes 180 eurot. Natuke peale soetamist juhtus midagi ja masin ei läinud enam tööle, aga see parandati garantii korras ära. Rubina teeb neljaetapilist nööpauku, siksakki ja muid tavalisi pisteid. Ilgelt raske, aga ega pole plaanis sellega reisima minna ka. Tööstusliku masinana on see hirmus kiire – algaja jaoks tõi see kaasa mitmeid probleeme, aga kui asi juba paremini käpas, tunduvad tavalised koduõmblusmasinad vastikud uimerdised. Masina metalsus sisendab usaldust ja eelistan iga kell sellist monstroosset tugevust roosalillelisele haprale plastmassile. Pealegi, mida vähem elektroonikat, seda suurem võimalus on mingi tõrke tekkimisel see omal käel seljatada. Kõigele vaatamata on minus säilinud usk, et imelisi asju võib õmmelda ka vanaaegse Singeriga, mis teeb ainult ühesugust edaspidist pistet.

  • Käärid. Käärid, millega kilepiima nurki napsad, ei sobi kuidagi kanga lõikamiseks. Kurb, aga tõsi. Õnneks piisab vaid umbes viieeurosest investeeringust, et täitsa kobedad kangakäärid soetada.
  • Niit ja (nööp)nõelad. Kui käsitöötundidest midagi alles pole, siis need ei maksa õnneks suurt midagi. Odavapoolne polüesterniit pole mind siiani alt vedanud, teisi ei oska kommenteerida. Masinaga tulevad ilmselt alustuseks mingid nõelad kaasa ja tõenäoliselt pole kohe vaja selle pärast muretseda (seda jõuab teha siis, kui masin jupsima hakkab ja viga ei leia, sest siis võib nõela vahetamine abiks olla).
  • Kriit, seep või pliiats, millega kangale punkte, kriipse ja muud olulist märkida.
  • Mõõdulint

2. Otsi meeldiv lõige

  • Osta ajakiri ja kopeeri sealt lõige. Burdades on palju lõikeid, aga minu arvates on viimase aasta jooksul neis palju sürreaalseid koledusi ilmunud. Peale selle on paljud hilbud eriti koledalt stiliseeritud ning modellid võtavad poose, mis ei lase absoluutselt aru saada, millise mudeliga tegu on.

Mitmes keeles ilmuv Soome ajakiri Ottobre ilmub vaid kaks korda aastas (ülejäänud numbrid sisaldavad ainult lasteriideid), aga selle lõikelehed on minu arvates palju kvaliteetsemad. Plusspunktid ka eri vanuses ja suuruses modellide eest! Olen täheldanud, et Ottobrest leiab lõikeid, mis on jõukohased ka algajale, kuid mis sisaldavad selliseid väikesi detaile, mis ka suvalise särgikese või muu säärase pudina põnevaks teevad. Kõige selle pärast on Ottobre kaanehind Burda omast umbes kaks korda suurem (viimati ostes oli Ottobre vist midagi 12 euro kanti).

Viimasena mainin kohalikku ajakirja Käsitöö. Pean tunnistama, et olen alustanud mitme Anu Kaelussoo disainitud särgi tegemist, aga alati on midagi pekki läinud. Ilmselt on asi liiga suure suutäie haukamises. Käsitöö kiituseks tuleb öelda, et kõik lõiked on huvitavad, mitte mingid “õmble kaks ristkülikut kokku pluusiks” tüüpi, aga sellest tulenvalt pole nad päris igaühele jõukohased (või siis olen ma ainus kobakäpp),

  • Osta netist lõige ja maksa palju raha, et see postiga sulle saadetaks. Üksikult pakendatud lõiked on muidugi imeilusad, pikkade juhistega ja mis kõik veel, aga kuna enamik neist saadetaks Eestisse USA-st või heal juhul Suurbritanniast, pole nende soetamine eriti odav lõbu.
  • Osta netist pdf-i kujul lõige, prindi välja, kleebi kokku ja lõika välja. Paljud indie lõikefirmad pakuvad sellist teenust ka alternatiivina ilusatele paberil lõigetele.
  • Lae netist alla tasuta lõige. Mitmed firmad pakuvad oma e-poodides näiteks ühte lõiget oma kollektsioonist tasuta. Tavaliselt on see midagi algelist, aga tore ikka, eriti kui nagunii veel õieti õmmelda ei oska. Tasuta lõigete kullaauguks on Burdastyle‘i portaal. Leheküljel “Pattern Store” leiad nii Burdades ilmunud kui ka kasutajate enda loodud lõikeid. Suurem osa on raha eest saadaval, osa aga tasuta. Seda saab otsingus ära märkida, kui soovi on.

Siinkohal lingid, mis viivad sind väikeste lõikefirmade kodukatele, kust võid lõikeid ja/või inspiratsiooni saada.

Colette Patterns (Colette’i blogis on pealegi hästi palju kasulikke õpetussõnu, pealegi on nende varrukateta särgi ja vanaaegsete alkarite moodi pidžaamapükste tasuta lõiked täielik hitt algajate seas), Sewaholic, Victory Patterns, Salme Patterns, Megan Nielsen Sewing Patterns. Kui neist väheks jääb, vaata siia, kus on üles loetud küll vist peaaegu kõik väiksemad ettevõtjad, kes lõikeid teevad.

  • Tee ise. Näiteks seelikuid on üsna lihtne teha, eriti kui soovid õmmelda midagi alt laienevat, mille puhul on oluline ainult vööümbermõõt.

Paljud inimesed on õmblemist alustanud olemasolevate rõivaste kopeerimisega: harutad aga kõik õmblused lahti ja kopeerid siis kõik tükid paberile ning siis muudkui vorbid. Mulle tundub see tüütu ja keeruline ja ma olen seda vaid ühel korral teinud, mistõttu ma sel pikemalt ei peatu.

3. Osta sobiv kangas

Seda kangavalimise kunsti ei ole mina veel ära õppinud. Selle tulemusel olen kokku ostnud igasuguseid asju, millest lõpuks õieti midagi teha ei oska ega taha. Küll aga tahaksin öelda paar sõna Uuskasutuskeskuse kohta. Nimelt olen algaja õmblejana tihti silmitsi seisnud ebaõnnestumisvõimalusega. Seetõttu ei raatsi ma kalleid kangeid soetada ja vahel olen oma varusid täiendanud Uuskasutuskeskuses. 90% seal saadaolevast on jubedad sünteetilised jubedused, aga leidub ka paremaid palu, rääkimata sellest, et nii mõnigi endine kardin või voodilina on täiesti kobe kleidimaterjal. Põhiliselt olen sealt aga soetanud valget puuvillast õhukest riiet, mida kasutan lõigete testimiseks. See tundub muidugi õudse tüütusena, aga kui on ette teada, et ilmselt peab lõiget omajagu muutma, võib osutuda mõistlikuks nii-öelda mustandi tegemine. Inglise keeles on selle jaoks sõna muslin. Traageldad sellise üle käe variandi odavast kangast valmis ja siis vaatad, mida timmima peaks. Selle jaoks on minu arvates Uuskasutuskeskuse sitsiriided väga head, kuna viimasel ajal olen sealt neid ühe euro eest umbes neli meetrit saanud.

Kõigist eri etappidest lähemalt edaspidi. Loodetavasti oli eelnevast natukegi abi, sest mulle küll meeldiks, kui rohkem inimesi ise oma rõivaid õmbleksid. Igatahes soovitan pajalapid ja rätikute palistamise vahele jätta ja kohe midagi lahedat teha :)

3 thoughts on “Õmblema hakkamisest

  1. Janika

    Head näpunäited ja lingid. Aitäh, Esta! Uurin ka nüüd õmblusmasinaid. Või on vara veel endale soetada mõnda, kui pole esimest lõigetki veel ära suutnud kopeerida:P

    Like

  2. Pingback: Kust leida lõikeid? | Kohustuslik tegevusvabadus

Ütle sõna sekka!

